Ignorowanie linka przez pająki

Duża ilość zewnętrznych linków może powodować obniżenie naszej pozycji w wyszukiwarkach. Czasami nieświadomie – udostępniając np. system komentarzy, bądź forum – udostępniamy pole popisu dla spamerów, którzy za pomocą naszej strony chcą wypozycjonować swoje. Jednym z rozwiązań jest filtrowanie każdego wpisanego adresu i wyświetlanie go nie jako link, a tekst. Możemy jednak zamiast tego zostawić linki, a w zamian dodać do każdego znacznika parametr rel="nofollow". Spowoduje to ignorowanie przez pająka strony, którą podaliśmy, a zarazem umożliwi kliknięcie w niego użytkownikowi np.

<a href="https://eskim.pl" rel="nofollow">eskim</a>

Aktualizacja 06.09.2023

W kwestii formalnej dodam, że przeciwieństwem nofollow jest tzw. dofollow. Nie używa się oczywiście tego (brak nofollow wystarczy), ale z takim pojęciem możemy się spotkać i warto o nim wiedzieć.

Od tego czasu pojawiły się również inne oznaczenia linków:

  • sponsored – link sponsorowany
  • ugc – link stworzony przez użytkownika (np. w komentarzu)
  • noreferrer – nie przekazuj informacji witrynie linkowanej o tym z jakiego linka wszedł użytkownik (nie wszystkie przeglądarki to respektują)
  • noopener – powinniśmy dodawać to do każdej strony otwieranej w nowej karcie (ze względów bezpieczeństwa), czyli z target="_blank"
  • canonical – oznacza, że dana strona jest tą główną stroną (np. kiedy robot zaindeksował nasz artykuł pod nazwą /nasz-super-artykul.html, a my postanowilismy zmienic jego nazwe na /super-artykul.html. W takim przypadku stroną kanoniczną będzie /super-artykul.html

Przykład użycia powyższego:

<a href="https://eskim.pl" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">eskim</a>