Ignorowanie linka przez pająki
Duża ilość zewnętrznych linków może powodować obniżenie naszej pozycji w wyszukiwarkach. Czasami nieświadomie – udostępniając np. system komentarzy, bądź forum – udostępniamy pole popisu dla spamerów, którzy za pomocą naszej strony chcą wypozycjonować swoje. Jednym z rozwiązań jest filtrowanie każdego wpisanego adresu i wyświetlanie go nie jako link, a tekst. Możemy jednak zamiast tego zostawić linki, a w zamian dodać do każdego znacznika parametr rel="nofollow"
. Spowoduje to ignorowanie przez pająka strony, którą podaliśmy, a zarazem umożliwi kliknięcie w niego użytkownikowi np.
<a href="https://eskim.pl" rel="nofollow">eskim</a>
Aktualizacja 06.09.2023
W kwestii formalnej dodam, że przeciwieństwem nofollow
jest tzw. dofollow. Nie używa się oczywiście tego (brak nofollow
wystarczy), ale z takim pojęciem możemy się spotkać i warto o nim wiedzieć.
Od tego czasu pojawiły się również inne oznaczenia linków:
sponsored
– link sponsorowanyugc
– link stworzony przez użytkownika (np. w komentarzu)noreferrer
– nie przekazuj informacji witrynie linkowanej o tym z jakiego linka wszedł użytkownik (nie wszystkie przeglądarki to respektują)noopener
– powinniśmy dodawać to do każdej strony otwieranej w nowej karcie (ze względów bezpieczeństwa), czyli ztarget="_blank"
canonical
– oznacza, że dana strona jest tą główną stroną (np. kiedy robot zaindeksował nasz artykuł pod nazwą/nasz-super-artykul.html
, a my postanowilismy zmienic jego nazwe na/super-artykul.html
. W takim przypadku stroną kanoniczną będzie/super-artykul.html
Przykład użycia powyższego:
<a href="https://eskim.pl" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">eskim</a>