Pozycjonowanie strony
Pozycjonowanie to proces mający na celu poprawienie atrakcyjności witryny dla wyszukiwarek. Chodzi w skrócie o to, aby spowodować, by po wpisaniu danej frazy lub fraz, nasza strona znalazła się na czołowych pozycjach. Dzięki temu więcej osób odwiedzi naszą witrynę, gdyż większość z nas klika w pierwsze wyświetlone linki. W świecie idealnym najistotniejsza byłaby zawartość merytoryczna i tylko dzięki pisaniu sensownych tekstów, wyszukiwarki by nas „lubiły”. Niestety tak nie jest. Wystarczy spojrzeć na dowolne wyniki np. google po wpisaniu tekstu, by przekonać się, że czołowe pozycje często zajmują strony reklamujące jakieś produkty. Mimo ciągłego rozwoju algorytmów pająków wyszukiwarek (czyli programów przeszukujących sieć w celu znalezienia wartościowej treści), wciąż człowiek jest o jeden lub dwa kroki przed nimi, tworząc strony i sztucznie windując je jak najwyżej. Techniki takiego sztucznego podnoszenia wartości strony nazywa się właśnie pozycjonowaniem. Możemy, albo dać sobie z tym spokój i liczyć, że kiedyś taki gigant jak google nas doceni, albo sami wziąć pozycję we własne ręce. I choć może nie jest to może całkowicie moralna gra to jednak powszechność tych praktyk powoduje, że bez nich często możemy tworzyć witrynę tylko dla samych siebie (i / lub) ewentualnych znajomych, którym podrzucimy linka. Słowem – bez pozycjonowania strona praktycznie nie istnieje w globalnej sieci. Przykre, ale prawdziwe.
Jak działają pająki?
Pająki wyszukiwarki to specjalne programy przemierzające miliardy stron, analizujące je i dodające je do listy (tzw. indeksu) zapisanych w bazach danych wyszukiwarek. Każda witryna jest w pewien sposób oceniana i katalogowana przez pająka, aby użytkownik, który wpisze daną frazę, jak najszybciej znalazł to czego szuka. Pająk pobiera ze strony szereg informacji (m.in. adres, tytuł, słowa kluczowe) i analizuje witrynę pod kątem treści – np, które słowa są najczęściej używane w tekście, ile jest tego tekstu, czy tekst jest zgodny z podanymi słowami kluczowymi i tytułem. Co dokładnie analizuje robot (czyli inaczej pająk) pozostaje głeboko skrywaną tajemnicą. Z pewnością jest on z roku na rok dokładniejszy – jego algorytm wciąż zostaje poprawiany, by dokładniej ocenić witrynę. Sama strona to jednak dla wyszukiwarki tylko czubek góry lodowej. Istotna jest również jej popularność w sieci – ilu użytkowników ją regularnie odwiedza, skąd i wreszcie – ile stron (i jakie) wskazuje na nią jako swojego rodzaju źródło z którego warto zaczerpnąć szersze informacje na dany temat. Analizując to jesteśmy w stanie podać pierwsze sposoby na wypozycjonowanie witryny.
Zawartość
Jak wspomniałem – w pierwszej kolejności istotna jest zawartość. Robot wyszukiwarki jest jednak programem i dla niego nie oznacza to to samo co dla nas ludzi – istot myślących i potrafiących rzeczywiście oceniać witrynę, chociażby pod kątem sensownych i przydatnych tekstów. Zastanówmy się czym może być zawartość dla robota:
- tytuł strony – powinien zawierać słowa występujące w treści
- słowa kluczowe – powinen zawierać słowa występujące w treści
- opis strony – krótki i rzeczowy opis wyświetlany np, w wynikach wyszukiwania google
- treść – a właściwie słowa kluczowe – pająk zlicza ilość wystąpień danych słów / fraz i na tej podstawie ocenia zawartość. Istotna jest również ogólna tematyka serwisu (czy kręci się wokół jednego tematu czy jest to serwis o wszystkim – oczywiście specjalistyczne witryny są bardziej „lubiane” przez pająki) oraz zawartość stron wskazywanych na daną stronę / podstronę.
- ilość linków wychodzących z naszej witryny – im więcej tym gorzej, ale istotny jest również stosunek linków do treści (ilościowy) oraz same strony wskazywane przez nie (czy są zgodne z tematyką)
- znaczniki – nagłówków h1,h2 (itp.), pogrubienia, kursywy, cytaty itp., a nawet obrazy na stronie
- stosunek kodu do tekstu – google nie przepada za zbyt długo ładującymi się witrynami na których jest mało informacji
Oczywiście kryteriów może być więcej (i zapewne tak jest), ale ponieważ wiele z nich opiera się na domysłach trudno jednoznacznie ocenić co aktualnie analizuje google. Poza tym korzysta on zapewne również ze słownika synonimów (nie bezpośrednio, ale raz na jakiś czas robi porządek w indeksie zliczając podobne frazy i wrzucając je do jednego worka). Google nie przepada także za zbyt często występującymi słowami / frazami, gdyż może je potraktować jako próba manipulacji wynikami.
Na co jeszcze warto zwracać uwagę.
Należy pamiętać, że algorytm pająka jest cały czas udoskonalany – to co było kluczowe kilka lat temu – dzisiaj straciło na znaczeniu. Zasady działania robota nie są do końca znane, a on sam się zmienia i trudno jednoznacznie powiedzieć jak będzie wyglądała idealna treść dla niego. Osobiście uważam, że powinniśmy zwrócić uwagę na kilka dodatkowych czynników:
- czy występują słowa kluczowe w nagłówku / tytule związane z rodzajem strony i czy sama strona nie odstaje za bardzo od ogólnie przyjętego wzorca (np. blog, forum, serwis informacyjny, portal) itp. Na blogu publikujemy notatki i może być ogólnotematyczne, na forum wypowiadają się różni użytkownicy, serwis informacyjny publikuje świeże wiadomości na stronie głównej, portal jest potężnym katalogiem informacji itp.
- ilu użytkowników porzuca serwis po wejściu przez linka google (inaczej – czy tematyka serwisu i dobrane słowa kluczowe to to czego użytkownicy szukają)
- jaka jest popularność strony w danym regionie – mamy strony regionalne, ogólnokrajowe, ogólnoświatowe itd. (oczywiście istotne są również języki)
- czy strona trzyma się standardów – jakich standardów? np. czy przechodzi walidację wc3.
- czy nie staramy się ukryć jakiejś treści dając ja na tle takim samym jak kolor tekstu
- czy mamy unikalne artykuły (nie skopiowane)
- czy strona składa się ze zdań
Właściwie dobrana treść to podstawa pozycjonowania i od niej musimy zacząć jeżeli chcemy zyskać w oczach gigantów sieciowych.
Podsumujmy
Każda strona powinna: posiadać wypełnione znaczniki meta w sekcji head strony
<meta keywords="joomla, serwis joomla, pomoc joomla, webmaster">
Znacznik keywords (słowa kluczowe) ma na celu poinformowanie wyszukiwarki o tematyce naszego serwisu. Poszczególne słowa, frazy oddzielamy przecinkami. Dobrze tutaj podawać podwójne lub potrójne słowa, gdyż te zwykle łatwiej jest wypromować.
– Ilość fraz nie powinna przekraczać ok.12,
– nie należy powtarzać fraz
– nie należy powtarzać tych samych słów we frazach więcej niż 4 razy
– długość nie powinna przekraczać 100 znaków
– frazy powinno się dobierać pod kątem zawartości – dobrze jeżeli dana fraza występuje w tekście